Friday, May 14, 2010

Sekarang atau kemudian..?

sebenarnya dah lama aku nak post entry neh tapi besalah, x berkesempatan (jwpn standard tuk org yg dh xde alasan..) =)..pagi ahad yg indah last week, en suami tgh khusyuk tgk segmen Voice of Islam di channel Stratos, ak tgh sbuk prepare bfast tapi ak pasang jgk telinga dgr ceramah agama yg tgh ke udara time tu..ceramah tu btul2 melekat dalam hati sanubari ku smpai dh seminggu pun masih terngiang2 kat telinga aku..kat cni ak cerita kan serba sedikit ceramah yg ak dgr tu..mudah mudahan menjadi peringatan or pedoman kpd kita smua..setelah ditranslatekan oleh aku, penceramah tu ada berkata..

dalam kehidupan kita seringkali kita tertanya2..kenapa ada orang yg sgt baik yg sering melakukan kebaikan, tetapi seringkali di uji dgn dugaan dlm hidupnya, seringkali di timpa kan musibah kepadanya..dan sebaliknya pula, ada orang yg sgt zalim dan jahat, tetapi hidupnya bahagia, sentiasa peroleh kesenangan, sentiasa mendapat apa yg di idamkan..kenapa..???

ini kerana, orang yg sgt baik yg sentiasa melakukan kebaikan itu mungkin dalam kehidupannya ada melakukan perkara2 yg mendatangkan dosa..mungkin dosa2 kecil..maka Allah SWT berikan dugaan kpd nya di dunia, di timpa musibah dan sebagainya..supaya di akhirat kelak, hidupnya senang, bahagia..kerana dosa kecil yg pernah di lakukannya telah di bayar ketika dia hidup di dunia..

dan sebaliknya pula bagi orang yg jahat,yang sering melakukan dosa itu..meskipun dia seorang yg jahat sering melakukan dosa tetapi mungkin dia pernah melakukan sedikit kebaikan..maka Allah SWT berikan kesenangan, kebahgiaan dalam hidupnya di dunia sebagai balasan di atas kebaikan yg pernah di lakukannya..tetapi di akhirat kelak dia akan menerima pembalasan di atas segala kejahatan dan dosa yg telah di lakukan sepanjang dia hidup di dunia..

Allah S.W.T Maha Adil..ketika kita dilanda musibah, usahlah kita terus menyalahkan takdir, sedih berbulan2 mengenang nasib diri..sebaliknya muhasabahlah diri kita..mungkin musibah itu adalah pembalasan atas dosa yg telah kita lakukan..

kata2 penceramah tersebut, telah ak semat rapi dalam lipatan hati aku..semoga aku sentiasa igt ketika aku di landa musibah mahupun diberi kesenangan..

semoga post kali ni dpt di kongsi dgn para pembaca smua (cewwaaahh..ader ke idak org baca blog aku neh ha..) hikhikhikhik..

sehingga bertemu lagi di keluaran akan datang..





2 comments:

  1. aku lar yg mbacanya tuhhh..ehhehe..yelar ziela..aku pon terpikir bnda yg sama gak..hhuhuhu

    ReplyDelete
  2. hahahaha..ko lah follower sejati ku..cewaahh...ak pun follow ko gak tapi x terkomen..ko dpt rs x kehadiran ak kt blog ko even ak x komen..? hahaahhaha...

    itu la aida..di manakah kedudukan kita..? yg diberi kesenangan sekarang ataw kemudian..?

    ReplyDelete